Monster Speurtocht
Welkom bij de Monster Speurtocht, een spannend avontuur geïnspireerd door het boek Ik Wil Mijn Monsters Terug. Deze activiteit neemt jonge avonturiers mee op een reis om verborgen monsters te ontdekken, puzzels op te lossen en meer te leren over de wezens uit het boek.
​
Perfect voor feestjes, klaslokalen of gezinsplezier, deze speurtocht stimuleert samenwerking, creativiteit en een vleugje monsterlijke ondeugd!
​​
Monsterlijk veel plezier!
Simon & Hildert
Hoe Zet Je de Speurtocht Op
-
Kies je locatie: de speurtocht kan binnen, buiten, of een combinatie van beide plaatsvinden, afhankelijk van de ruimte en het weer.
-
Verstop de Monsterkaarten: gebruik de ansichtkaarten, de kaarten uit het spel kaarten of print zelf afbeeldingen van de monsters. Plaats ze op strategische plekken als aanwijzingen of einddoelen.
-
Maak aanwijzingen en taken: schrijf raadsels, uitdagingen of puzzels die kinderen van de ene naar de andere plek leiden. Elke aanwijzing moet aansluiten bij de eigenschappen of het thema van de monsters.
-
Versier de ruimte: voeg monsterlijke decoraties toe om kinderen onder te dompelen in de monsterwereld (bv. monstervoetstappen, spinnenwebben of gloeiende ogen in donkere hoekjes).
Ideeën voor de Speurtocht
​Monster match aanwijzingen​
Opzet: verstop een kaart met een monster op een specifieke locatie. De aanwijzing moet verwijzen naar het gedrag of de eigenschappen van het monster.
​
Voorbeeld: voor het monster Gier kan de aanwijzing zijn: “Dit monster houdt ervan om dingen te grijpen en te verzamelen. Zoek daar, waar schatten bewaard kunnen worden!”
​​
Taak: wanneer kinderen de kaart vinden, moeten ze het monster beschrijven of naspelen voordat ze verder mogen naar de volgende aanwijzing.
Monster Uitdagingen
Opzet: voeg minispelletjes of uitdagingen toe die kinderen moeten voltooien voordat ze de volgende aanwijzing krijgen.
​
Voorbeeld taak: “Om Traanbaard op te vrolijken, deel iets vrolijks! Iedereen moet één ding noemen waar je blij van wordt, voordat jullie verder mogen.”
​
Variatie: gebruik taken zoals het oplossen van raadsels, het bouwen van een monster van blokken, of het tekenen van een eigen monster om verder te komen.
​​​
Verborgen Monstervoetstappen
Opzet: maak monster-voetstappen die naar de volgende verstopplek leiden.
​
Voorbeeld: voor Fikker kunnen de voetstappen eruitzien als verkoolde of rokerige sporen. Voeg een aanwijzing toe zoals:
“Dit monster laat een vurige weg achter waar het ook gaat. Volg de as om te vinden waar het zich verstopt!”
​​
Verzamel Monsteronderdelen
Opzet: verspreid 'Monsteronderdelen' door het gebied (bv. papieren ogen, staarten of klauwen).
​
Doel: kinderen verzamelen onderdelen om aan het einde zelf een monster te 'bouwen'. Elk onderdeel kan een leuk weetje of vraag over een specifiek monster uit het boek bevatten.​
​
Monster Raadsels
Opzet: schrijf raadsels over de monsters en hun eigenschappen die leiden naar de volgende aanwijzing.
​
Voorbeeld: voor Bedremmel kan het raadsel zijn: “Ik heb woorden die ik wil delen, Maar ik slik ze in - ik durf het niet te vertellen. Zoek me waar geheimen verborgen zijn, Ver weg van licht, waar stilte blijft klein!”
Monster Schatkaart
Opzet: geef een kaart met aanwijzingen of symbolen die locaties markeren waar monsters verborgen zijn.
​
Variatie: kinderen kunnen alle monsters verzamelen om een 'eindschat' te ontgrendelen (bv. een kleine prijs of monsterlijke traktaties).​
Het Laatste Monsterhol
Opzet: eindig de speurtocht in een 'Monsterhol' waar het laatste monster wacht.
​
Idee: tover een kamer of ruimte om tot een spookachtige of magische omgeving waar de kinderen hun succes kunnen vieren.